Zog Phil Elverum für Mount Eeries Album “Dawn” noch in eine einsame norwegische Blockhütte, scheint es ihn für “Wind’s poem” in das Auge eines Hurrikans verschlagen zu haben. Dort säuselt er fast unbeeindruckt vom Treiben um ihn herum seine Songs. Bedrohliche Laute dringen manchmal zu ihm durch. Von dieser atmosphärischen Spannung lebt das Album. Ständig befürchtet, erwartet und erhofft man wieder einen brachialen Ausbruch, um sich anschließend über die Entspannung zu freuen. So schafft Phil Elverum die wahnwitzige Verbindung seiner Folk-, Singer- und Songwriterfähigkeiten mit Shoegaze-Rückkopplungsorgien und Black Metal-Gewittern.
But with Wind’s Poem there is a sense that before this all was merely flirting, and now Mother Nature and Phil are going at it hammer and tongs. The album is on a Romantic mission to sketch the terrible, grotesque beauty of nature, to tap its darkness and majesty. And in the process perhaps to lose the self in some kind of sublime connection. […] And the music itself holds an immense darkness. The dense, percussive wall of layered synths and brazenly distorted guitars that usher in ‘Wind's Dark Poem’ stand as a revisitation of the kind of big sound experimented with on Microphones' Don’t Wake Me Up. But they also announce a new tone of ferocity and depth of darkness, an expansive hardness throughout the album. Not only did Elverum succeed in his aim “to make the loudest album yet”, but he also succeeded in presenting it delicately. […]Elverum imagines the darkness, and makes music that is the stuff of darkness itself. Elverum is the long lost heir to Romanticism, creating heavy symphonies of limitations. This is a terrifying, wise album, sung by, in his own words, “the voice of an old boulder”.
Ein extremes Album für extreme Stimmungen. Genau richtig für eine Bahnfahrt durch das trübe Nordhessen.
Das Album gibt es u. a. per Download für knapp $ 9 auf Phil Elverums Website.
”Wind’s poem” klingt nach: